11 oktober 2009

Dauw


Afgelopen vrijdagochtend waren de weersvoorspellingen zodanig, dat ik me voor had genomen om nog vóór het werk even naar de Rucphense heide te gaan op zoek naar een mooie zonsopkomst. Ik had een plek gekozen op zo'n 5 minuten rijden van huis en vanaf de parkeerplaats hoefde ik maar 2/3 minuten te lopen. Dat moest dus lukken voor half 9!
Tja, dan lukt het dus niet.....! Ik had een beeld in m'n hoofd met een heideveld vol spinnenwebben en dauw en daaroverheen felle zonnestralen. Maar de zon kwam later boven de bomen dan verwacht en ik kreeg geen geschikte compositie 'gemaakt'. Ik was waarschijnlijk toch té gehaast. De camera is dus heel lang in de tas gebleven en ik was eigenlijk al op de weg terug naar de auto toen ik deze spinnenwebben tegenkwam.
Ik kreeg het statief niet stabiel tussen de heidepollen gezet en daarom maar plat op m'n buik, m'n ellebogen stevig steunend op de grond en camera op motordrive om zoveel mogelijk de bewegingsonscherpte te beperken. Bij de bovenste heb ik bewust gezocht naar een loodrechte positie t.o.v. het web, zodat veel druppels scherp zouden zijn. Maar omdat ik een heldere goudkleurige achtergrond wilde hebben was dat nog niet zo eenvoudig. De zon is hier net buiten beeld gebleven; dat gaf het mooiste licht.
Bij de tweede opname is bewust gekozen voor een schuine hoek t.o.v. het web en heb ik scherp gesteld op één draad. Dat geeft een heel ander effect (mede door de beperkte scherptediepte).
Iedereen mag zelf z'n keuze maken.

Canon 40D + 70-200 mm, met tussenringen
Diafragma F/13 , sluitertijd 1/250 sec en iso 250 (bovenste)
Diafragma F/4 , sluitertijd 1/2000 sec en iso 250 (onderste)