10 maart 2010

1e prijs Asferico!!

Ik had het al enkele weken geleden gehoord, maar nu staat alles op de site van Asferico; ik heb de 1e prijs gewonnen in de categorie vogels (D) van de Italiaanse Asferico 2010 natuurfotowedstrijd!!
Na de prijs bij de NVN fotograaf van het jaar wedstrijd voelt dit toch wel erg goed aan en het is toch ook een bevestiging dat ik op de goede weg ben met m'n natuurfotografie (maar ik ben er nog lang niet!). Het leuke aan deze prijs is dat de winnende foto (zie hierboven) geen 'exotische' plaat is van een zeearend of een sneeuwuil, maar van een doodgewone houtduif! De foto is gemaakt op de Visdonkdreef te Roosendaal, zo'n 2 km van ons huis.
Ik had 's avonds de weersverwachting gezien en wist meteen dat ik de andere dag vroeg op pad moest. Ik wilde een sfeeropname maken van de zon die opkwam achter een bomenrij met een laaghangende mist daarvoor. Toen ik om half 8 thuis vertrok was het precies het weer waarop ik had gehoopt . Om kwart voor 8 kwam de zon op (eind september is dat gelukkig niet zo vroeg) en heb ik 20 minuten foto's kunnen maken. Daarna kwam de zon boven de bomenrij en was het effect voorbij. Mijn eerste plan was landschap, maar toen ik zag dat er steeds wat duiven kwamen aanvliegen heb ik snel m'n plan bijgesteld; een iets hogere iso, een wat kortere sluitertijd en op de motordrive stand. Daardoor lukte het goed om deze aanvliegende duif te 'bevriezen' in een mooie zonneharp. Toen ik op het display keek had ik direct een heel goed gevoel bij deze foto en kon ik om kwart over 8 tevreden naar m'n werk!
In april is de prijsuitreiking, maar dat is wél in de omgeving van......Venetië! (daar hebben ze ook héél veel duiven!!)
Eos 40D + 70-200 F/4 IS
Diafragma F/8, Iso 200, sluitertijd 1/250 sec