19 mei 2010

Weer die aswolk!!



Nadat ik half april de prijsuitreiking van Asferico al had gemist door de IJslandse aswolk, heeft diezelfde wolk me nu verhinderd om zondagmiddag naar Cornwall te gaan! Ik zou drie dagen gaan fotograferen bij Guy Edwardes, maar omdat zondagmiddag het Engelse luchtruim zou worden gesloten was het niet mogelijk om met redelijke reistijden naar Cornwall te gaan. Erg frustrerend, zeker ook omdat ik ook zou gaan fotograferen voor de tweede uitgave van ons boek (staat op de planning voor het najaar). Ik hoop dat ik in september nog een kans krijg en anders volgend jaar maar weer! IJsland mag dan als fotoparadijs bekend staan; eerlijk gezegd denk ik daar op dit moment wel een beetje anders over!

Na twee baal-dagen toch maar de fotospullen gepakt en dinsdagmorgen héél vroeg (5 uur) op pad om macrofoto's te gaan maken. Afgelopen vrijdag had ik trouwens een heel geslaagde fotoworkshop macro in de omgeving van Hoogerheide. Door de prima omstandigheden (fraaie zonsopkomst, windstil, vocht / dauwdruppels) hebben we indrukwekkende foto's gezien bij de nabespreking 's middags! Helaas wat minder insecten (libellen) dan verwacht.

Daarom dinsdag op zoek naar wat vlinders, maar ook die lieten zich niet zien. Wél veel bloemen en m.n. de dauwdruppels zorgden voor heel sfeerrijke beelden.
Ik heb van Sigma een heel mooie 24 mm F/1.8 mét macrofunctie gekregen om uit te proberen en daarmee zijn heel bijzondere foto's te maken. Je kunt tot op zo'n 18 cm (3-5 cm voorkant lens!) van het hoofdonderwerp komen, maar blijft dan toch nog iets van de omgeving zien. Heel mooi dus voor 'macro in landschap'. Ik had dit uit willen proberen bij vlinders of libellen en in Cornwall, maar dat is dus helaas nu nog niet gelukt. De onderste foto is met die lens gemaakt (met diafragma F/4.4).

De andere twee zijn met m'n vertrouwde 150mm macro gemaakt (ook van Sigma) en daarmee kun je een voorwerp natuurlijk heel goed isoleren. Toch vond ik de omgeving dermate boeiend (door de dauwdruppels), dat ik bewust heb gekozen om die te laten zien. Dit kan d.m.v. een niet al te grote diafragmaopening (bovenste F/5.6. middelste F/6.3).
Bij de bovenste foto geen statief gebruikt omdat het fluitekruid teveel bewoog in de wind om goed te kunnen focussen. De andere twee wél met (Feisol) statief en live view om goed scherp te kunnen stellen.

Camera: Canon 5D MarkII en Sigma 150mm F/2.8 + Sigma 24 mm F/1.8