30 augustus 2010

Pffff...

Zonder zielig te willen doen is het toch wel een heel gedoe om alle foto's van de afgelopen vakantie uit te zoeken en te selecteren op 'natuurfoto', 'vakantieboekje' en 'boek'. En met dat laatste bedoel ik dan de tweede uitgave van ons boek wat in november gaat verschijnen.
Het voordeel van digitale fotografie is natuurlijk dat je volop kunt experimenteren, maar het nadeel is dat je absoluut moet waken voor het 'verzamelen' van stapels met beelden die allemaal op elkaar lijken, maar alleen detailverschil hebben; wat een uitzoekerij!! Een 16 GigaByte kaartje helpt dan trouwens ook niet om 'zuinig' te doen in het veld! Ze zouden dat heerlijke 'klik-klik-klik' geluidje eens moeten vervangen door een irritant hoog snerpend geluidje of zo. Dan denk je misschien wel beter na voor je op de knop drukt voor weer zo'n lekker lopende serie!

In Engeland kun je natuurlijk heerlijke kustlandschappen maken, maar deze foto is gemaakt op de 'moors' van het Exmoor nationaal park. De wolken zorgden, samen met de zon, voor een spannend lichtspel door de schaduwpartijen steeds op een andere manier over het landschap uit te strooien. Een boeiend schouwspel waarvoor de picknick toch even werd onderbroken! Ik heb meerdere versies; donkere voorgrond, lichte voorgrond, maar deze sprak me wel aan. Nadat Andrew George hem echter zwart-wit had gemaakt (dank daarvoor!) kwam de kracht van dit landschap pas goed naar voren!
Op deze kleine foto is het niet goed te zien, maar de schapen op de voorgrond zorgen (voor mij) voor extra ruimtelijk perspectief!

22 augustus 2010

De heide staat in bloei!

Gisteren met een aantal natuurfotografen van onze fotoclub uit Dordrecht op pad op de Kalmthoutse Heide.
De heide staat op dit moment prachtig in bloei en we hadden ook geluk met het eerste licht. Er hing zelfs een mooie mistlaag over sommige stukken van de heide en dat voelt toch altijd als een beloning wanneer je zo vroeg (rond 6 uur) buiten loopt.

De heide is een lastig 'object' om te fotograferen. Niet zozeer qua kleur, maar vooral qua compositie. Het is vaak een grote egale vlakte en dan is het erg lastig om diepte / dynamiek in je foto te krijgen. Bij de onderstaande foto heb ik gebruik gemaakt van de heide die als een soort 'platte haag' langs een oud pad stond. Het werkt altijd goed om een kijklijn vanuit een hoek te laten beginnen en de twee bomen rechtsboven zijn a.h.w. het richtpunt waar je oog, via die heide, naartoe gaat. De twee bomen links zorgen weer voor het evenwicht in de foto en de opkomende zon is bewust nét buiten beeld gelaten! (wat je allemaal niet over een foto kunt zeggen!)

Ik ben al een tijd 'op zoek' naar een aardige foto van een zonnedauw, maar dit is een heel lastig te fotograferen plantje. Het is heel moeilijk om te kiezen waar je het scherpstelpunt legt omdat het een heel drie-dimensionaal plantje is. Je hebt dus altijd te maken met scherpe en niet-scherpe onderdelen en om die in een juiste compositie te vatten valt niet altijd mee. Een fantastische foto van collega natuurfotograaf Andrew George inspireerde me om te experimenteren met erg weinig scherptediepte.
Ik heb in deze foto gekozen voor een lege achtergrond en ik heb alle aandacht gelegd bij de twee takjes die samenkomen in één druppeltje. De grote diafragmaopening (F/2.8) zorgen voor een zeer geringe scherptediepte wat nog versterkt wordt doordat ik een 25 mm tussenring op m'n Sigma150mm macro gebruik bij deze foto. De onscherpe druppeltjes vormen voor mij a.h.w. een soort 'krans' rond het bloemetje.

13 augustus 2010

Vakantiefoto's!

Eindelijk weer een berichtje na drie weken afwezigheid vanwege een heerlijke vakantie in Zuid-west Engeland. Wat is dat toch een fotogeniek land! Dat komt natuurlijk ook omdat er zoveel kustlijn is. Ik las in de 'Outdoor photography' dat er geen plaats in Engeland is, die verder dan 70 miles van de kust ligt! Het is ook niet voor niets dat er zoveel Engelse landschapsfotografen van topniveau zijn.
In de 2e uitgave van ons boek komt een portfolio landschap en daarvoor willen we o.a. foto's van Engelse kustlandschappen gebruiken.
Deze vakantie was een ideale gelegenheid om de foto's daarvoor te maken. Het is overigens echt niet zo dat ik de gehele dag aan het fotograferen ben op onze vakantie! Ik ben slechts een aantal avonden op pad geweest, maar dat was vrij eenvoudig omdat we steeds heel dicht bij de kust zaten. Overdag dus gewoon lekker vakantie vieren met het gezin en 's avonds even naar buiten kijken wat voor weer (lees zonsondergang) het zou gaan worden en dan wél of niet een uurtje of twee op pad met de cameraspullen!

Deze foto is gemaakt in Cornwall (Lizard schiereiland / Church Cove). Het licht was behoorlijk goed en het hoog water was net voorbij. Daardoor een mooi 'schoon' strand zonder voetstappen of zandkasteeltjes. De stenen zorgen voor wat diepte en de lijnen van het zwarte zand geven het geheel iets dynamisch voor mij. Helaas was ik hier m'n statief vergeten en was de maximale haalbare belichtingstijd daardoor slechts 1/30 sec. De echte beweging van het water is dus niet zo goed te zien.

Hier is de camera wél op statief gezet en heb ik gewerkt met een belichtingstijd van 15 sec! Het was nu juist opkomend water waardoor ik een plek kon kiezen met een goede compositie van de stenen op de voorgrond (mooi schuin vanuit de hoek). Verder is het een kwestie van timen en zorgen dat je statief goed stevig blijft staan (vastzetten met grote stenen). Door de lange sluitertijd ontstaat het 'spookachtige' water.  Uiteraard gewerkt met een grijsverloopfilter (om een mooi doortekende lucht te krijgen) en een grijsfilter voor de langere sluitertijden. De foto is gemaakt in Exmoor (Noord Devon).
Hierboven een heel ander soort foto. Ook gemaakt in Exmoor (Valley of Rocks / Lynton), maar nu niet aan het strand. De prachtige lucht was mijn hoofdonderwerp en het was zoeken naar een pakkende voorgrond om er een kloppend geheel van te maken. Door dit standpunt te kiezen viel de oranje / gouden vlek van de zon precies in het dal tussen de twee heuvels en het kleine boompje zorgt zelfs nog voor een punt waar je aandacht naartoe getrokken kan worden (beetje moeilijk te zien op deze kleine foto). En de meeuw zorgt natuurlijk voor wat extra aandacht in de bovenhoek. Die meeuw is geen echt toeval trouwens, want ik had de foto al gemaakt toen ik de meeuw aan zag komen. Snel de camera weer in positie en twee opnames gemaakt waarvan dit de beste is.