1 januari 2011

2011!

Graag wil ik iedereen langs deze weg een ongelooflijk goed 2011 toewensen met veel onvergetelijke foto-momenten en natuurlijk veel geluk en gezondheid!

De laatste twee weken van het vorige jaar zijn we verwend geweest met dikke pakken sneeuw en sprookjesachtige omstandigheden. Helaas had ik niet altijd en overal m'n camera bij, maar ik heb me toch behoorlijk goed 'uit kunnen leven' in de sneeuw. Een paar keer naar de Rucphense Heide geweest hier in de buurt, maar ook een paar dagen Zuid-Limburg en afgelopen woensdag tijdens een geslaagde winter-workshop in de Biesbosch rondgelopen! Wat kan Nederland toch mooi zijn!
Het leuke van sneeuw en ijs is dat je prachtige in zwart-wit kunt werken, maar ook juist kleur kunt benadrukken. Oranje poten van eenden en ganzen (foto hieronder) doen het dan natuurlijk erg goed! Ik moet er wél bijzeggen dan de foto hierboven behoorlijk gecropt/bijgesneden is, want met een 70-200mm kun je niet heel erg dichtbij komen.
In Zuid-Limburg geven de heuvels juist een extra dimensie aan het winterlandschap. Je kunt gebruik maken van andere standpunten (hoger), andere achtergronden of juist een heuvelrand als voorgrond gebruiken zodat het lijkt of de boom zweeft in de lucht. Die techniek heb ik toegepast bij de foto hieronder.
Tijdens een wandeling kwamen we een schuur tegen die helemaal vol hing met ijspegels. Door te kiezen voor een strakke compositie en geen goot o.i.d. op de foto te laten zien geeft het een bijna abstract beeld. In de volgende blog volgen meer sneeuwfoto's!