30 januari 2011

ijsbloemen!

Vrijdagavond was ik mede-jurylid van de natuurfotowedstrijd van de fotoafdeling van IVN te Etten-Leur en toen zag ik weer heel erg veel mooie voorjaarsonderwerpen voorbijkomen. Eerlijk gezegd heb ik het al wel een beetje gehad met de winter en mag het voor mij al weer snel voorjaar worden. Ik heb wat leuke ideeën voor bloemenfoto's, maar moet voorlopig toch nog even geduld hebben! Zaterdagochtend wilde ik vroeg op pad om de zonsopkomst te fotograferen. Normaal is het zo dat ik op werkdagen echt moeite heb om wakker te worden, maar als ik fotoplannen heb kost me dit geen moeite en ben ik vaak vóór de wekker afgaat al wakker. Afgelopen zaterdag liet m'n innerlijke wekker me echter behoorlijk in de steek en daardoor was ik ruim een half uur te laat voor de zonsopkomst en miste ik dus het mooiste ochtendlicht!
Het had dus ook niet zo'n zin om nog 'ver' weg te gaan en dus het Rozeven bezocht; een vennetje op 2/3 km van ons huis. Daar wat rondgestruind langs de waterkant op zoek naar leuke structuren in het dunne ijs.
Mijn aandacht werd getrokken door de topjes van heidestruiken die net boven het water uitkwamen en een mooi bevroren kruintje hadden. Door te wisselen met m'n standpunt kon ik bepalen of ik een donkere of juist een lichtere achtergrond wilde hebben. De bovenste foto is wat meer dramatischer, maar bij de onderste komen de lijnen in het ijs weer beter naar voren en is de vorm van de hei beter afgetekend door het tegenlicht. Het was trouwens behoorlijk lastig om een laag standpunt in te nemen. Ik kon niet op m'n knieën zitten, want ik stond in 20 cm net-niet-bevroren water (wat ook behoorlijk koud wordt na een half uur). Je staat dan half op je kop met de camera zo laag mogelijk boven het water/ijs.
Maar dat maakt niet uit, want ik had  m'n eerste (ijs)bloemenfoto van 2011 weer te pakken...!
Beide foto's met 70-200mm, iso 250 en diafragma F/5.6 (bovenste) en F/7.1 (onderste).