12 januari 2011

Rokende bomen + fotowedstrijd!

Op de eerste zondagochtend in dit nieuwe jaar was ik met de camera naar een gebied bij Zundert gegaan. Niet zozeer om al direct mooie foto's te gaan maken, maar meer om het gebied te gaan 'verkennen'. In zo'n geval neem ik vaak maar één lens mee en wandel ik meer dan dat ik fotografeer. Ik probeer dan ook te kijken in welk jaargetijde of op welk moment zo'n gebied 'kansen' heeft om fotografisch gezien aantrekkelijk te kunnen zijn. Met slechts een paar foto's op de geheugenkaart reed ik dan ook rond een uur of 11 weer terug naar huis.
Op de weg tussen Schijf en Roosendaal (door het bos) zijn ze aan de zuidkant enorm aan het kappen. Daardoor ontstaan er open stukken in het bos en krijgt de zon meer vrij spel om tussen de bomen door te gaan schijnen. Dit bos is normaal enorm saai en eigenlijk alleen een 'muur van hout'. Maar nu was het anders; het licht scheen er doorheen en ik zag wat mooie zonneharpen. De auto dus aan de kant gezet (kan daar eigenlijk niet, maar ja als natuurfotograaf 'moet' je soms wel....) en een paar meter het bos ingelopen. Ik zag toen een heel bijzonder fenomeen, wat ik zelden zo goed had gezien....rokende bomen!!
De zon scheen aan de achterkant tegen de natte / bevroren bomen aan en die stonden als kleine schoorsteentjes van boven tot onder te roken. Ik stond zodanig dat de zon daar prachtig opviel en dat leverde dus een mooi spektakel op. Met 'iets' meer dan een paar foto's op m'n geheugenkaartje ben ik daarna naar huis gereden. Het jaar is weer goed begonnen!!

Afgelopen zondag was de prijsuitreiking van de natuurfotowedstrijd die ik jaarlijks voor fotografen die de afgelopen jaren een workshop bij mij hebben gevolgd. Dit was het uiteindelijke podium na jurering van de ongeveer 100 ingezonden foto's:
Zeker een bijzonder resultaat! Andrew George was het deskundige jurylid van deze wedstrijd. Voor de winnaars was er een gratis fotoworkshop en een aantal sponsoren (waaronder Foto Express, van Duuren media, E&V magazine, Pieter Dhaeze) hadden gezorgd voor mooie prijzen; heel erg bedankt voor jullie bijdrage aan deze wedstrijd! Vierde en vijfde plaatsen waren er nog voor Hans Witvoet, Adri Rovers, Hannie van de Roer en Berthe van den Bergh.
Volgend jaar volgt zeker een herhaling!