20 februari 2011

Inspiratie!

Afgelopen week was een week met een aantal mooie 'inspiratie-momenten'. Vorige week zaterdag heb ik een lezing bijgewoond van Frans Lanting. Een bevlogen fotograaf, ik denk één van de beste ter wereld, die nu al zo'n 30 jaar in de Verenigde Staten woont en als geen ander de kunst verstaat om een boodschap / verhaal / visie om te zetten in (vaak magistrale) beelden. Conceptuele fotografie was dan ook de passende titel van deze dag en voor mij gaf het zeker extra inspiratie voor het komende jaar, alhoewel ik nog niet weet of dat snel te zien zal zijn in m'n beelden. Wil je nog meer van Frans Lanting zien dan zijn dit twee interessante linkjes (Jeroen bedankt voor de tips!): Een serie van Nikon Australië met uitleg van zijn meest bekende foto's en een TED speech over zijn Life project; een serie foto's die je a.h.w. terugneemt in de tijd en het ontstaan van de aarde laat 'zien'.
Na al dit fotografisch geweld was het even omschakelen toen ik afgelopen week op een vroege ochtend door een stukje cultuurbos bij Roosendaal liep. Maar ook hier kreeg ik weer inspiratie! Het leek namelijk wel voorjaar! Een mooie opkomende zon, beetje mistig (en dus zonneharpen) en je hoort/ruikt dat de natuur weer uit zijn winterslaap begint te komen!
Ik wil een serie foto's maken van een veldje haarmos, maar het valt niet mee om daar iets origineels van te maken. Ik ben daar zeker nog niet klaar mee, maar dit is al wel een resultaat wat me een goed gevoel geeft welke richting ik op wil gaan met die foto's.
De foto is gemaakt met de camera plat op de grond en diafragma F/2.8, waardoor de diafragmacirkels in de achtergrond mooi tot hun recht komen. Het rode accent van het haarmosje wordt versterkt door het tegenlicht.
Door de omstandigheden waren er veel zonneharpen te zien, maar toch heb ik gekozen om een andere foto in deze blog te plaatsen.
Ik was eigenlijk helemaal gefocust op de situatie rechts van deze foto waar de steeds verder opkomende zon door de bomen heen allerlei mooie tegenlichtbeelden aan het creeën was. Toen ik even naar links keek zag ik dat de zon precies één boom in de schijnwerpers had gezet met warm geel licht terwijl de achtergrond nog blauwachtig kleurde van de ochtendmist. De donkerpaarse heide is een prachtige onderkant. Ik maakte snel drie foto's omdat ik eigenlijk snel verder wilde met de zonneharpen! De eerste foto was duidelijk te licht en de door flink onder te belichten (1,5 stop) was de belichting van de boom in orde. De omgeving was natuurlijk donker, maar dat vin dik juist wel een mooi contrast. Achteraf had ik hiermee verder moeten gaan, want de foto's van de zonneharpen vielen behoorlijk tegen. In het veld ziet zoiets er sprookjesachtig uit, maar op de foto komt dat toch vaak minder tot z'n recht!
Oh ja de workshop die ik geef bij Natuurmonumenten staan vanaf deze week online op hun website en kunnen dus weer geboekt worden! De eerstvolgende staat gepland op 28 mei a.s. en daarna nog op 1 juli, 27 augustus en 29 oktober.
Foto 1 met 150mm macro (F/2.8) en foto 2 met 70-200 mm (F/5.6).