30 maart 2011

In de goot.....

 
Soms moet je wat overhebben voor een leuke foto!
Zowat iedere natuurfotograaf heeft in z'n agenda staan dat er deze periode bosanemomen bloeien en voor mij is dat altijd zo'n beetje wat de Ronde van Vlaanderen is voor de wielerliefhebbers; het 'echte' begin van het voorjaar!
Eindelijk weer wat bloeiends voor de lens en bovendien nog een heel mooi plantje ook!
Vlakbij Roosendaal staan er in een onooglijke sloot héél veel bosanemonen te bloeien. Misschien wel de beste tijd om die te fotograferen is de avond, omdat mooi avondlicht (van de ondergaande zon) dan voor een mooie achtergrond zorgt op het reflecterende water. Probleem is wél dat je dan half 'in de sloot' moet om die achtergrond goed te krijgen. Naast het kleine landweggetje heb je nog zo'n meter om te liggen en dan gaat de sloot heel stijl naar beneden. Je ligt dan dus half op de kant en half naar beneden en dat met een rijstzak en je camera in je hand! Een hoekzoeker zorgt er dan in ieder geval nog voor dat je hoofd niet nog eens in een hoek van 90 graden omhoog hoeft te kijken. Door voorzichtig schuiven probeer ik dan een passende achtergrond te zoeken en het hoofdonderwerp 'vrij' te krijgen t.o.v. andere bloemen / takken.
Tja en dan komt er dus een paard en wagen voorbij met daarop een aantal mensen die blijkbaar van een afstandje dachten dat me iets was overkomen ('oh nee, hij is niet flauwgevallen') en toen verbaasd van boven op me neerkeken wat ik aan het doen was.... En de man met de teugels moest toen een leuke opmerking plaatsen: 'kijk daar ligt er eentje in de goot...'!

NIEUWS: vanaf heden zal ik met regelmaat een blog schrijven voor de website van het digitale tijdschrift EosZine. Ik nodig iedereen uit om daar een kijkje te gaan nemen!

Beide foto's met Sigma 150mm macro. Diafragma F/2.8 (bovenste) en F/3.5. Iso 200