28 september 2011

September-weer!

Wat is het deze week toch fantastisch weer; 'echt' september weer! Koude nachten, overdag veel zon, maar 's morgens nog wel een beetje mistig. Daardoor fantastisch licht en mooie zonnenharpen. Helaas heb ik dit schouwspel vooral vanaf de fiets en vanuit de auto mogen aanschouwen. Een heel drukke werkweek en bovendien moest ik nog enkele voorbereidingen treffen voor de workshop op Ameland welke vrijdag t/m zondag plaats zal vinden (onder bijna zomerse omstandigheden).
Deze periode is ook de periode voor de dauwdruppels op de spinnenwebben! De mistige ochtenden worden natuurlijk mede veroorzaakt doordat het praktisch windstil is en dat is tevens een belangrijke voorwaarde om die dauwdruppels een beetje goed te kunnen fotograferen.
Ik speel dan wat met de achtergrond; soms donker / schaduw (zoals hierboven), soms licht (zoals hieronder) of het oranje licht van de opkomende zon. Ik probeer dan ook altijd een accent te zoeken en dat ene draadje met druppels was een klein geschenk om toch nog wat rust te krijgen in de 'chaos' van slingers met druppels aan de bovenkant.
Hier was de dikke druppel noodzakelijk om toch nog wat balans in te krijgen in deze foto. Ik had nog wat andere plannen met dit onderwerp, maar net na de eerste foto viel de druppel van de tak naar beneden.....helaas.

Beide foto's met Canon 60D en Sigma 150mm macro.
Bovenste: F/3.5, 1/1000 sec en iso 200
Onderste: F/7.1, 1/40 sec en iso 200