7 december 2011

Nog een keer.....

Eigenlijk maak je als fotograaf een foto vaak nog een tweede keer als je die thuis op de computer bekijkt/bewerkt. Dit is nog meer het geval als je de foto's na thuiskomst even een paar weken (noodgedwongen) moet laten 'rusten'. Dat was bij mij het geval met foto's die ik begin november in de Belgische Ardennen had gemaakt. Ik had de foto's toen snel bekeken, maar pas vorige week heb ik ze goed kunnen selecteren en bewerken. Dat was een leuk 'weerzien' want vaak krijg je toch een andere indruk van je eigen foto's als je ze een tijdje niet gezien hebt. Op dat moment  kun je a.h.w. een foto nog een keer 'maken'; wat bijsnijden / herkaderen, belichting optimaliseren , de verzadiging een beetje aanpassen en wat andere kleine bewerkingen (het 'grote' werk moet natuurlijk in het veld gebeuren)!
Soms ook speel ik wel eens met kleur zoals bij deze foto. Er zat al erg weinig kleur in deze foto, maar m.b.v. Lightroom kon ik het geel benadrukken. Kwestie van smaak natuurlijk zo'n foto, maar wel grappig om eens mee te experimenteren. Dit is dus geen ingewikkelde bewerking in photoshop met maskers e.d. maar gewoon wat 'schuiven' met verzadiging en luminatie in Lightroom, waardoor het weinige beetje kleur in de foto versterkt wordt en de rest zwart-wit lijkt te worden.
De Belgische Ardennen is toch wel een soort speeltuin voor natuurfotografen en voor mij in ieder geval de locatie met de kortste reisafstand om kleine 'wild' stromende rivertjes te fotograferen. Als je de goede periode weet te vinden heb je bovendien een prachtig herfstdecor zoals hierboven. Voor de serie waar deze foto uitkomt heb ik ongeveer een halve middag in het water gestaan, op zoek naar het juiste standpunt en de beste sluitertijd. Ik had het geluk dat het water niet zo hoog stond, want nu bleef het water net onder de rand van m'n laarzen. Anders is een waadpak noodzakelijk.
Als je goed kijkt zie je ook belletjes op het water een bepaald patroon volgen en met een lange sluitertijd (30 sec) krijgt dat een bijzonder effect.