27 april 2012

Voorjaar...deel 3

Na 'de bosanemonen' en 'het Hallerbos' begint voor mij als natuufotograaf rond deze periode zo'n beetje deel 3 van het voorjaar; vlinders en libellen beginnen weer voorzichtig te vliegen en ik zie nu bijvoorbeeld ook weer hele veldjes met pinksterbloemen.
Zo'n veldje passeer ik zowat iedere dag en ik loop al een week of twee rond met een idee voor een serie foto's. Daarvoor heb ik echter wél een windstille ochtend nodig met een mooie rustige zonsopkomst en wat ochtenddauw. Tja, en dat soort weer was het deze week dus duidelijk niet! Uit armoede vanmiddag toch maar eens met de camera naar dat veldje om wat 'voorwerk' te verrichten. We gaan dus duimen voor betere weersomstandigheden..!
Vorige week was ik al twee keer in het Hallerbos bij Brussel en toen zag ik o.a. dat het Hallerbos blijkbaar is ontdekt door een Japans reisbureau want hele busladingen Japanners overspoelen deze periode dit prachtige bos. (inclusief mondkapje!) Geïnspireerd op het 'toerist - met - camera' principe  ben ik deze maandag ook als toerist naar het Hallerbos geweest met mijn vrouw en onze jongste dochter. Heerlijk om een flink stuk te wandelen zonder het gevoel dat je persé een goede foto moet maken! Gelukkig wel een camera (met slechts één lens; 70-200mm) meegenomen want aan de voet van een mega grote (omgevallen) beuk viel het licht precies goed op dat kleine bosje boshyacinten en dus toch maar wat foto's gemaakt.
En ik had dit jaar nog geen bewogen foto's gemaakt en kwam nu in een stuk waar deze techniek goed kon worden toegepast. Het is een 'oud' trucje, maar ik blijft nog steeds positief verrast over het resultaat. Misschien moet ik toch maar eens gaan schilderen.....als 'toerist - met - schildersezel'!

Oh ja, dit weekend is de prijsuitreiking van de Asferico fotowedstrijd. Toch maar gekozen om daar niet naartoe te gaan. De winnende foto's in de categorie 'other animals' (waar ik de highly commended heb gewonnen) zijn nu te zien op deze site.