31 juli 2012

Vasten...

Vakantie is niet echt een periode om te gaan vasten, maar ik had me toch voorgenomen om het wél te gaan doen op onze vakantie afgelopen twee weken in Zuid-West Bretagne; niet qua eten overigens, maar qua natuurfotografie!
Misschien kwam het door de drukte of door de belabberde weersomstandigheden, maar ik was 'het even kwijt' in de weken voor onze vakantie. Ik wilde weer inspiratie opdoen door juist een korte periode NIET te gaan fotograferen. Ik ken mezelf en weet dat ik bij iedere wandeling / fietstocht anders alleen maar aan het 'kijken' ben en op zoek ga naar fotogenieke plaatsen of onderwerpen. Het geeft veel rust als je dat niet 'hoeft' te doen van jezelf en dat was eigenlijk best lekker. Uiteindelijk heb ik in de tweede week besloten om het vasten om te zetten naar een 'fotografische Ramadan' om zo ná zonsondergang enkele mooie landschapsfoto's te kunnen maken aan de kust van Bretagne!
Ik had gezien dat er bij de kuststrook vlakbij ons vakantiehuis toch wel aardige mogelijkheden waren voor landschapsfotografie alhoewel de zon niet 'in zee' verdween op de plek waar we zaten. De eerste avond in die tweede week was het meteen 'raak' met een prachtige lucht alhoewel het niet eenvoudig was een goede voorgrond te vinden die lekker 'het beeld in liep'. Het opkomende water hielp me uiteindelijk omdat daardoor een soort kanaaltjes ontstonden en rotsen eilandjes werden achter elkaar!
Bij een andere plek aan deze Baie d'Audierne was het veel rommeliger met rotsbloken en grote stenen. Bij hoog water kon ik echter gebruik maken van de schuimkoppen van het aanspoelende water om een witte deken in de foto te krijgen die toch wel een bepaalde rust gaf. Een maantje zorgde voor een mooie eye-catcher in de diepte. Ik moest hier wel even terugdenken aan een fototrip in Dorset vorig jaar (waar ik ongewild en niet succesvol de waterdichtheid van een 5DmII uitprobeerde) met al dat opspattende water op korte afstand. Eén hand zat dus constant vlak tegen een statiefpoot aan om alles weg te kunnen trekken als dat nodig was (en dat was het een paar keer al zou je dat op de foto niet zien!). Spannend, maar ook errggg leuk!
Op het eind van de week de meest dramatische lucht! Prachtig rood en grijs en ook nu weer een redelijk 'woeste' zee met veel schuimkoppen. Timing is op dat moment belangrijk en de keuze van de sluitertijd want dat kan een héél andere foto opleveren.
De bovenste foto heeft een sluitertijd van 6 sec waardoor het water 'wit' wordt en bij de onderste is de sluitertijd 0,4 sec zodat de golven meer 'bevroren' worden, maar er toch beweging te zien is. Het verschil wordt bereikt door wél / geen gebruik te maken van een grijsfilter.


Nu alle 'gewone' vakantiefoto's uit gaan zoeken. Het vasten is weer voorbij....

Alle foto's met Canon 60D en Canon 17-40mm en grijsverloopfilter, polarisatiefilter en/of grijsfilter.
Foto 1:  F/16, iso 100 en 30 sec
Foto 2:  F/16, iso 100 en 10 sec
Foto 3:  F/11, iso 250 en 30 sec
Foto 4:  F/13, iso 100 en 6 sec
Foto 5:  F/4.5, iso 100 en 0,4 sec