19 augustus 2012

Een 'voordeel' van de crisis...?

Natuurfotografie is voor mij niet direct verbonden met de economische situatie van dit moment, alhoewel ik niet echt vrolijk word van de wisselende (lees stijgende) camera- en lenzenprijzen. Deze week was een Canon 5Dmiii op donderdag maar liefst € 250 duurder dan de dag ervoor..! Waarom snap ik dit niet..?
Maar de crisis heeft zeker ook voordelen! Aan de rand van Roosendaal ligt een 'industrieterrein in ontwikkeling'; beter gezegd er is behoorlijk wat gemeenschapsgeld gestopt in de aankoop van dat gebied en het is nu bouwrijp gemaakt zodat het verkocht kan worden. Maar .... er wordt nu niet veel gekocht en/of gebouwd en daardoor ligt er nu al enkele jaren een gebied van 3 - 4 voetbalvelden ruw terrein vol met bloeiende planten. Een heerlijke speeltijd dus voor natuurfotografen!
Vorig week ben ik enkele keren met zonsopkomst daar naartoe gegaan om aan de slag te gaan met het veelvuldig bloeiende Kattenstaart. De opkomende zon zorgde in combinatie met ochtenddauw voor mooie lichtsituaties waarbij ik soms gewoon niet goed wist waar ik moest beginnen.
Vooral lage standpunten werken dan goed en een grote diafragmaopening zorgt voor een onscherpe achtergrond; erg handig want rondom het terrein staan veel huizen. Enige nadeel is dat de bloemen dan behoorlijk op een rij moeten staan (loodrecht op de camera) om niet teveel verschil in scherpte te krijgen tussen de verschillende bloemen. En soms is het juist weer leuk om dat verschil in scherpte te krijgen!

Ik heb een behoorlijke serie foto's gemaakt op die dagen en ik ga een deel van die foto's gebruiken voor een lezing die ik op woensdagavond 31 oktober in het Milieuhuis te Spijkenisse ga geven! Ik ga o.a. met deze beelden vertellen wat zich afspeelt in mijn hoofd als ik daar sta en hoe ik dat weer 'omzet' naar een foto; volgens mij zeker de moeite waard om erbij te zijn!
Binnenkort komt alle info op hun site, maar reserveren kan al via e-mail milieuhuis@spijkenisse.nl of via telefoonnummer (0181) 60 00 99.

Er zijn twee plaatsen vrijgekomen voor de workshop op Ameland (stuur even een mail als je belangstelling hebt) en er zijn ook nog enkele plaatsen beschikbaar voor de workshop landschapsfotografie van Natuurmonumenten komende zaterdagmorgen (25 - 8) bij natuurgebied Groote Meer. We gaan naar de oostrand van dat gebied op de grens met de Kalmthoutse Heide!