16 december 2012

Jaaroverzicht..

In deze periode van het jaar moet je toch wel héél erg je best doen om niet op de één of andere manier in aanraking te komen met een jaaroverzicht. Zelfs op facebook zit bij je persoonlijke pagina een knop waarmee je 'het jaar 2012 in vogelvlucht' kunt laten maken! Facebook kiest dus gewoon zelf jouw 'highlights'... Ideaal toch :)
Ik ben eerlijk gezegd niet zo van het terugkijken en denk liever aan de dingen die komen gaan, maar deze week heb ik mezelf gedwongen om alle foto's van het afgelopen jaar eens goed te bekijken. Dit is de periode waarin je voor behoorlijk wat fotowedstrijden beeld kunt insturen en dat was een mooie reden om een selectie te maken van de beelden die mij het meest aanspraken waaruit ik dan een keuze zou kunnen maken.
Wat dan opvalt is dat er beelden zijn die nu toch een heel andere indruk op me maken dan toen ik ze pas gemaakt had! Je kijkt nu met een heel andere bril; méér objectief denk ik. Als een foto nu nog steeds hetzelfde gevoel op kan roepen als tijdens het fotograferen in het veld, dan is dat voor mij wel een belangrijk punt om mee te nemen bij het beoordelen van mijn beelden.
Het loont dus echt de moeite om je beelden na een half jaar of een jaar nog eens kritisch te bekijken. Sommige beelden was ik helemaal vergeten en/of had ik sowieso helemaal over het hoofd gezien zoals de foto's in deze blog! (niet te snel beelden weggooien dus..!)
Dat terugkijken is trouwens niet alleen 'goed' om je huidige beelden te bekijken / beoordelen. Door het terugkijken kwam ik ook weer op een hele serie nieuwe ideeën en dan vooral omdat je bepaalde foto's verder wilt perfectioneren. Onderstaande foto is zo'n voorbeeld van een foto waarin 'het idee' wel goed is, maar waarbij ik nog niet tevreden ben over de uitvoering. Weer een mooie uitdaging dus!
Het laatste voordeel van twee avonden terugkijken is het herbeleven van de seizoenen! Het voorjaarsgevoel knalde weer uit m'n monitor en ik snap al dat enthousiasme over winterbeelden wat je op dit moment overal leest, maar na een wandeling vanmiddag in een oersaai, grijs, grauw bos weet ik het weer; niet teveel terugblikken, maar vooral 4 maanden vooruit kijken naar het frisgroene voorjaarsbos met z'n heerlijke geur en bijpassende geluiden....