26 januari 2013

Laatste dag sneeuw?

Het vreemde aan sneeuwfoto's is dat het altijd zo lang geleden lijkt als je ze weer bekijkt terwijl er geen sneeuw meer ligt. Dat ga ik waarschijnlijk dus ook denken als ik ze volgende week weer terugkijk op m'n computer en ondertussen met een scheef oog naar buiten gluur. Waarschijnlijk zie ik dan grauwe bomen, grijsgroen gras en veel kleurloos zand in de tuin. Hoe anders was het vanmorgen...
Ik had een workshop voor Natuurmonumenten en het thema was winter! Eigenlijk stond de workshop voor morgenochtend gepland, maar gelukkig konden we de workshop verzetten naar wat voorlopig de laatste winterochtend was.
Eerst een prachtige zonsopkomst met een rood-paarse lucht, waarna de lucht geleidelijk aan donkergrijs werd en er sneeuw uit begon te vallen. Hoe groot kan het contrast zijn!!
Eigenlijk ben ik niet zo fanatieke winterfotograaf, maar het blijft natuurlijk een 'feestje' om door enkeldiepe verse sneeuw te kunnen lopen waarbij alle storende elementen op de grond zijn toegedekt en het landschap er als een schoongemaakt filmdecor uitziet. Als dan de temperaturen nog rond het vriespunt zijn wordt het helemaal aangenaam :) !
Wie weet wat er nog komt en anders weer wachten op de eerste sneeuw volgend jaar......

Foto 1: Canon 60D + 70-200mm F/2.8 II; 1/80, F/8, iso 200
Foto 2: Canon 5DmIII + 24-70 F/2.8 II ; 1/30 sec, F/5.6, iso 800
Foto 3: Canon 60D + 70-200mm F/2.8 II; 1/160, F/4.0,  iso 200