10 februari 2013

Een onverwachte toegift!

Eerlijk gezegd had ik mijn 'winterfoto-motivatie' al weer zo goed als opgeborgen voor dit jaar. Misschien kwam dat ook omdat ik al weer dingen aan het voorbereiden ben voor workshops in het voorjaar en een artikel aan het schrijven ben over voorjaarsbloemen. En een aantal weken geleden hadden we al een aantal prachtige winterse dagen gehad en voor mijn gevoel was het wel 'genoeg' voor dit jaar...  
Gisteren had ik een prima workshop landschapsfotografie in de Drunense Duinen en daar was 's morgens al een prachtig laagje poedersneeuw over het landschap uitgestrooid! Nou, gisteravond is denk ik het deksel van de strooibus afgevallen want wat een pak sneeuw lag er hier vanochtend!!
Onze jongste dochter vroeg gisteravond al of we vanochtend foto's konden gaan maken in de sneeuw. Omdat ik de hele zaterdag al had rondgesjouwd in de Drunense Duinen had ik eigenlijk plannen die meer richting uitslapen gingen, maar uiteindelijk stonden we toch om kwart over 9 in een vrijwel leeg, sprookjesachtig bos! Wat een sfeer! Op werkelijk ieder takje lag sneeuw en de zon scheen daar nog eens prachtig doorheen. We liepen naar een stuk bos waar ik bovenstaande foto wilde maken. De foto zat als 'plaatje' al wel in m'n hoofd, maar werd véél krachtiger doordat er af en toe sneeuw van de bovenste takken werd afgeblazen door de wind! Het was net goudkleurige confetti die naar beneden dwarrelde; krijg ik toch nog een carnavalsgevoel :)!
Ik heb dit jaar een een serie 'platte' besneeuwde bomenfoto's gemaakt met alleen een redelijk strak gekaderde boom erop waarbij de takken worden geaccentueerd door de sneeuw die erop ligt. Weinig dieptewerking o.i.d. maar vooral grafisch en daarom ook een aantal zwart-wit gemaakt om het grafische effect te benadrukken! Het begint al een mooie serie te worden!

Zoals gezegd afgelopen zaterdag een prima workshop op de Drunense Duinen. Dit blijft een prachtig gebied om te fotograferen, maar ook een lastig gebied als het licht niet goed is. In de middag waren zowel de sneeuw als de zon verdwenen en dan is het 'hard werken' om een goede foto te maken. Maar het oefenen met zaken als compositie, standpunt en dieptewerking onder lastige omstandigheden betaalt zich uit als de omstandigheden wél optimaal zijn...!
In de ochtend was het perfect met mooie toefjes sneeuw op het zand!

In maart volgen twee workshops strandfotografie (zijn al volgeboekt) en op 6 april gaan we naar het prachtige fotogenieke gebied bij het beekdal van de Reusel en De Flaes (onder Tilburg). Voor deze workshop zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Meer info: www.johanvandewatering.nl