27 april 2013

Weer het weer...

In Nederland houden we ons nogal bezig met het weer; sowieso zeuren we er graag over en naast het weerbericht op TV gaat bij mij m'n duim toch wel enkele keren per dag over de weer-app-knop van mijn telefoon om te kijken wat de vooruitzichten zijn. Een soort tweede natuur als natuurfotograaf denk ik. Misschien komt dit ook omdat ik in m'n vroege jeugd dagelijks geconfronteerd ben met Johan Verschuren die iedere dag een weerspreuk via de radio het land ingooide... Het opvallende van weerspreuken is dat er altijd wel een te vinden is die bij het weer van die dag past (die 'wijsheid' moet Johan Verschuren trouwens een goede boterham hebben opgeleverd volgens mij). Op internet kun je honderden van dit soort spreuken vinden en deze is wel toepasselijk: 'Als de R is in de maand, is het weer niet altijd meegaand'. Oftewel; ik word eigenlijk wel helemaal gek van het weer in de afgelopen anderhalve maand!
Bij bijna iedere workshop is er twijfel en onzekerheid. Zo ook gisteravond bij de workshop van Natuurmonumenten in de omgeving Chaamse Beek.
Na een heerlijk zonnige donderdag volgde een koude regenachtige vrijdag. Toch besloten om het door te laten gaan en wederom bleek het uiteindelijk wel mee te vallen! Om 9 uur 's avonds werden we zelfs onverwacht getrakteerd op een mooie oranje gekleurde lucht.

Waar de boshyacinten van het Hallerbos nog wat verstoppertje speelden vorig week stonden de pinksterbloemen hier flink te bloeien. Blijft een mooi plantje om te zien. Voor mij past een lichte achtergrond (laag standpunt dus) het best bij het frisse 'imago' wat dit plantje uitstraalt. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk!
Experimenteren met bewogen foto's is altijd leuk om te doen en soms geeft het net dat speciale sfeertje wat een bepaald gebied bij je oproept en voor mij is dat met de onderstaande foto het geval.

Met dank aan Frans Tijink voor het idee van de bovenste foto!