27 oktober 2013

Met één lens op pad!

Uiteraard prijs ik me gelukkig met m'n (redelijk bescheiden) verzameling lenzen, maar zo af en toe dwing ik mezelf wel eens om met slechts één lens op pad te gaan. Een paar jaar geleden deed ik dat vaker. Zeker als ik met de fiets ging fotograferen. Maar de laatste tijd pak ik (te) vaak een behoorlijk volle rugzak mee als ik ga fotograferen.
Het grote voordeel van één lens is dat je helemaal 'vanuit die lens' gaat denken en niet gaat 'schakelen' tussen groothoek, tele, korte macro, lange macro etc... En het stomme is dat je dan eigenlijk ook nauwelijks een lens gaat missen!
De reden dat ik nu 'n dag met één en dezelfde lens heb gefotografeerd was dat ik een nieuwe Sigma lens mocht uitproberen; de Sigma 35 mm F/1.4 DG. Een prachtig gebouwde, zéér lichtsterke lens uit de nieuwe A(rt) klasse. Testdecor was de omgeving van de Hoëgne in de Belgische Ardennen en gisterochtend nog de Oude Buisse Heide (voor de macrobeelden).
Op full-frame is de 35 mm een 'prettige' groothoek en alhoewel ik m'n 17-40 mm vooral in de buurt van 17-20 mm gebruik had ik nu geen last van het feit dat ik 'achteruit' moest! Opvallend eigenlijk; je gaat dus echt anders kijken!
De lens is heerlijk scherp en heeft een mooie kleurweergave!
De mogelijkheid om met grote diafragma-openingen te fotograferen is zeker een meerwaarde, maar bij landschapsfotografie gebruik je dat waarschijnlijk wat minder. Maar wil je niet alles scherp hebben (zoals hierboven) dan is het wel gemakkelijk!.
Bovenstaande foto's zijn overigens allemaal vanaf statief gemaakt. De foto's hieronder niet en dan komt die lichtsterkte beter tot zijn recht!
Deze vliegenzwam stond in een heel donker bos en  is gefotografeerd bij F/1.8 (iso 3200 en 1/50 sec uit de hand).
Voor dit soort foto's is een zoomlens eigenlijk wel handiger, maar door wat te croppen krijg je natuurlijk hetzelfde effect.
Dit is weer mét statief en relatief lange sluitertijd (+ grijsfilter).

De foto's hieronder zijn gistermorgen gemaakt. Ik wilde eens uittesten wat de mogelijkheden zijn van deze lens voor macrogebruik is daarvoor is dit ook een erg leuke lens! Ten eerste omdat je natuurlijk prachtig kunt spelen met onscherpte en beperkte scherptediepte, maar ook omdat je (door het korte brandpunt) echt 'onder' het onderwerp kunt komen!
Je kunt wel aardig dichtbij komen, maar eigenlijk kom je dan iets te kort en dan is een tussenring (12mm) heel handig! Je komt dan op minder dan 5 cm vanaf de voorkant van de lens. Nadeel is wél dat de scherptediepte (zeker bij 1.4 - 2.0) erg beperkt is! Maar dat kan ook wel weer mooi zijn natuurlijk..!


Met dank aan Sigma Benelux!