2 februari 2014

Een middag op de hei...

Zaterdagmiddag is een prima moment om over de Kalmthoutse Heide te lopen, want op de één of andere manier is voor veel mensen zondag dé dag om daar te gaan wandelen en dan loop je regelmatig 'in colonne' door dit prachtige gebied. Omdat we een behoorlijke route wilden lopen had ik geen echte fotoplannen en maar één camera + lens meegenomen.
Een donkere lucht beloofde in eerste instantie niet veel goeds, maar was eigenlijk juist wel erg mooi! Ná een korte maar heftige regenbui was het genieten geblazen met een lucht waarin diverse tinten grijs en blauw te zien waren terwijl de zon zijn best deed om daar weer doorheen te komen!

Aan het einde gaf de ondergaande zon een prachtige belichting onder dat blauw van de wolken en de foto hierboven was weer het bewijs dat het toch altijd 'verstandig' is om een camera mee te nemen! Het was even zoeken naar de juiste compositie waarbij ik de boom vóór oranje lucht persé 'vrij' wilde hebben van de grote bomen op de voorgrond. Door krap te belichten worden de voorste bomen silhouetten en gaat alle aandacht direct naar achteren.
Grootste moeilijkheid is om bij een zonsondergang in zo'n groot gebied toch een passende voorgrond te kiezen. Ik had geen grijsverloopfilters bij me en dan is zo'n losstaande boom een mooie ingang in de foto.

De vorige blog ging over de zwart-wit modus en die zet je niet zo snel uit...
Omdat ik het niet kan laten dus toch nog maar enkele zwart-wit beelden.


Alle foto's met Canon 6D en Sigma 35 mm F/1.4 "Art"