22 februari 2014

Zeeuws licht of....Brabants licht..?

Vandaag de eerste dag van de Masterclass Zeeuws licht en uiteraard gaan we dan op zoek naar het bekende, mooie licht aan de Zeeuwse stranden. Afgelopen woensdagmiddag was ik ná half 5 nog even naar mijn 'vertrouwde' Rucphense heide en ook daar héél mooi en vooral onverwacht Brabants licht!
Ik was met macrofoto's in m'n hoofd op pad gegaan, maar werd onverwacht getrakteerd op een 'lekkere' avondzon die gedurende 5-10 minuten tussen twee wolkenlagen door ging schijnen! En omdat de rest van de lucht zo donker was werd het contrast juist heel fraai! Snel handelen dus en schakelen van macro naar de 'landschap-modus'.
Tja, en wat 'pak' je dan als voorgrond op een heideveld in deze tijd van het jaar? Ik wist enkele plekken waar veel mos stond en ben daar snel naartoe gelopen. Geprobeerd om een standpunt te kiezen waarbij het mos zorgt voor een inkomende lijn en mooi accentueert met de heide die toch wel saai van kleur is op dit moment. Potv.... mijn schaduw staat er ook op! Toch maar weer wat verder inzoomen dan en een beetje naar rechts om 'uit beeld' te blijven!
Zo snel de zon kwam was hij ook weer verdwenen en zeker omdat het verschil zo groot was werd het direct wel heel erg saai! Een mooi moment om weer te schakelen en nu naar zwart-wit!


En toen ik eigenlijk alles weer had ingepakt zag ik ineens iets van kleur in de lucht komen op de plaats waar de zon onder moest gaan. Achter de wolken kwam een rode gloed, maar dit bleef beperkt tot een soort halve cirkel. Toch maar weer alles uit de tas en camera op statief met twee grijsverloopfilters om het contrast te overbruggen. Het mos was nog steeds een bruikbare voorgrond en een positie opgezocht waarbij de boom voor de oranje gloed stond. Alles bij elkaar een beeld wat  me een goed gevoel gaf!
Toch wel erg mooi om te zien wat het licht kan 'doen' in anderhalf uur tijd. Niet alleen het Zeeuwse licht is bijzonder; ook het Brabantse licht, op nog geen 5 km van mijn huis, geeft altijd genoeg inspiratie om op pad te gaan!

Foto's met Canon 6D en Canon 17-40mm met 0.9 en 0.6 grijsverloop.