21 december 2014

Te laat op de langste nacht van het jaar....


21 december is de dag waarop natuurfotografen het langst kunnen uitslapen van het hele jaar en laat ik me nou net vandaag een half uur misrekenen! Mijn plan was om een half uur vóór zonsopkomst op de Kalmthoutse heide te zijn, maar blijkbaar heeft een naderende kerstvakantie bij mij een negatief effect op de rekenvaardigheden en dan m.n. het terugrekenen vanaf het tijdstip van zonsopkomst! In eerste instantie had ik niets in de gaten, maar toen ik koud 2 minuten in de auto reed zag ik tot mijn schrik ineens rode vlekken in de lucht. Het zal toch niet waar zijn....
Ja hoor, met een steeds roder wordende lucht reed ik naar de Kalmthoutse heide en toen ik de auto uitstapte op het parkeerterrein was de piek duidelijk al voorbij.. Wat een sukkel ben ik toch; zit ik op lezingen en workshops altijd te zeggen dat je op het juiste moment op de juiste plaats moet zijn en dan zelf zo'n fout maken!

In eerste instantie wilde ik naar een ven wat op 20 minuten loopafstand van de auto was, maar ik besloot me te focussen op een bekende plek vlakbij de parkeerplaats. Niet mijn eerste plan, maar anders zou ik straks niks hebben. Het rood was niet meer zo fraai, maar gelukkig bleek vooral het blauw in de lucht erg krachtig waardoor het toch nog een mooi sfeertje opleverde.



Bij de laatste foto is al het rood verdwenen, maar zie je nog wel de intense blauwe kleur wat in de lucht zat vanochtend. Normaal gebruik ik met zit soort situaties altijd een polarisatiefilter, maar omdat het behoorlijk waaide besloot ik een grijsfilter + grijsverloopfilter te gebruiken. De lange sluitertijd ( bij de meeste foto's rond 20 sec) zorgt zo voor een mooie gloed op het water.

Daarna toch maar even doorgelopen naar de plek van mijn eerste plan en omdat de zon nog wat werd tegengehouden door een lage wolkenlaag kon ik daar nog wel aardige foto's maken.


En de lage zon zorgde ook voor mooi strijklicht op het gele gras!
Dus ondanks de stress bij het begin toch weer een heerlijke ochtend!

Alle foto's met Canon 6D en ES 16-35 mm F/4 L IS